زيبايي پوست و مو زيبايي پوست و مو .

زيبايي پوست و مو

درباره بيماري هاي موي سر

مو

بيماري هاي مو

بيماري‌هاي مختلفي وجود دارند كه در كنار عوامل ژنتيكي و تغذيه بر رشد و سلامت موها تأثير مي گذارند و گاهي اوقات نيز باعث ريزش دائم يا موقت موها مي شوند.

انواع بيماري هاي موي سر

برخي از بيماري‌هاي رايجي كه امروزه وجود دارند به دليل مشكلات تغذيه اي در افراد ايجاد مي شوند. مخصوصاً افرادي كه با رژيم‌هاي شديد غذايي ناگهان وزن زيادي كم مي‌كنند ممكن است دچار مشكلات تغذيه اي و كمبود مواد اساسي در بدن مي شوند كه ممكن است حدود يك تا سه ماه بعد شاهد ريزش‌هاي شديد موي خود باشند.
برخي از بيماري هاي رايج موي سر به شرح زير مي باشند:
شوره سر:
شوره سر، نتيجه پوسته شدن غير طبيعي لايه رويي پوست سر است.شوره، قطعاتي ريز، پولك مانند و تقريباً گرد است كه معمولا روي هم جمع شده و از پوست سر جدا مي شود.ابتلا به شوره سر، مي تواند به شكل موضعي باشد(فرضاً پيشاني، شقيقه ها، يا گردن)و يا در تمام سر گسترش يابد.به طور كلي دو نوع شوره سر بر حسب ساختار و چسبندگي آن وجود دارد:
شوره سر خشك كه معمولا كوچك و سفيد بوده و به پوست سر نمي چسبد. و هنگام شانه زدن مثل برف مي ريزد و از نظر زيبايي ناخوشايند استشوره خشك، معمولا مملو از ميكروارگانيسم هاي انگلي و قارچ هاي خيلي ريز است كه به آنها اسپور دو مالاسه گفته مي شود.اين ميكروفلورهاي بيماري زا، در صورت خارش پوست سر تشديد مي شود.
شوره سر چرب كه از شوره هاي خشك بزرگتر است زيرا به خاطر چرب بودن به يكديگر مي چسبد.اين شوره ها تقريباً سفيد رنگ است زيرا چربي سر كه به عنوان سيمان بين آنها به كار مي رود، كمي آنها را تيره مي كند.اين شوره ها به پوست سر مي چسبد و نوعي حالت گلي متراكم، چرب و ناراحت كننده را بوجود مي آورد كه پوست سر را كلفت و خفه مي كند.اين مساله معمولا باعث ريزش موي سر مي گردد
شوره سر، يك ناراحتي رايج پوست سر است و داراي علل گوناگوني از قبيل عوامل عصبي،كمبود ويتامين هاي آ و اي و تغذيه نامناسب، ابتلا به يبوست،اختلال در كارايي تيروئيد ، هيپوفيز و لوزالمعده، عوامل ژنتيكي و … مي باشد.
پر مويي:
برخي از آقايان( و همچنين بعضي از خانم ها)دچار اغراق در رويش موهاي بدن خود هستند.بدن اين گونه افراد كاملاً پوشيده از مو است و اين موها خصوصاً در بالاتنه روي پشت دست ها، پاها،اطراف ريش و سبيل حتي روي گونه ها مي رويد.اين پديده را هيپرتيريكو لانوژنيوز مي نامند (لانوگو، پوشش كركي است كه جنين را در طول زندگي درون رحمي او پوشانده و قبل از توليد يا چند روز پس از آن از بين مي رود.)
هيپرپلازي:
بعضي از آقايان، دچار مشكلي در سيستم موي خود هستند كه به آن هيپرپلازي يا پديده موهاي غول آسا گفته مي شود.در اين حالت، دو، سه و يا حتي چهار تار مو در يك ريشه گرد هم مي آيد و معمولاً اين وضعيت در ريش يا سبيل مشاهده مي شود.اصلاح چنين وضعي، كار خيلي دقيقي است زيرا اين موهاي بلند و معمولا سياه رنگ به سختي اصلاح مي شود و البته، تنها راه حل آن جراحي است.
غدد پوست سر:
معمولاً ، در دوران بلوغ، غدد خوش خيمي روي پوست سر نوجوان بروز مي كند كه برزگي آنها مي تواند از يك ذره خيلي كوچك شروع شده و گاهي به اندازه يك تخم مرغ نيز برسد.اصلاح سر كسي كه داراي غده هايي روي پوست سر مي باشد، كار حساسي است و علاوه بر آن، موهاي اين منطقه نيز چون ديگر به خوبي تغذيه نمي شود، مي ريزد.معالجه اين مشكل از طريق عمل جراحي و برداشتن غده ها با استفاده از بي حسي موضعي امكان پذير است.
كچلي:
اگر چه اين بيماري از انواعي است كه با پيشرفت هاي بهداشتي زمان حاضر ديگر چندان اثري از آن باقي نمانده است، اما احتمال سرايت بيماري كچلي از طريق حيوانات خانگي(سگ و گربه)هميشه وجود دارد .امروزه با گسترش نگهداري اين گونه حيوانات در منازل بايستي در اين مورد محتاط بود.عامل پيدايش كچلي، قارچ هاي ميكروسكوپي است.به طور كلي دو نوع كچلي وجود دارد كه يكي به پوست سر حمله ور شده و نوع دوم، مو را مبتلا مي سازد.در هر دو مورد، قارچ هاي انگلي لايه شاخي پوست و مو از كراتين تغذيه مي كنند.در اين رابطه، اگر خود متوجه بيماري شده ايد يا آرايشگر و يا پزشك عمومي چنين تشخيصي داد،بايستي به متخصص مراجعه كنيد.

خارش پوست سر:
يافتن علل خارش آسان است: ممكن است پوست سر به خاطر تحريكات شيميايي كه روي آن انجام مي شود(بي رنگ كردن،رنگ كردن، صاف كردن مو براي رنگ و غيره) دچار خارش شده باشد.اين گونه خارش ها نيز بايستي به عنوان هشداري محسوب شود زيرا غالباً نشان دهنده مشكلاتي نظير آلرژي،اگزما يا ناراحتي هاي ديگري است كه نياز به مشورت با يك متخصص دارد.به هر حال، بايستي خيلي مراقب اين گونه خارش ها بود زيرا اين حالت نوعي واكنش اعتراض گونه از سوي بدن محسوب مي شود كه با مواد شيميايي مصرف شده براي به اصطلاح زيبا شدن مو مخالفت مي كند.
حداقل براي مدتي استفاده از مواد شيميايي و اين گونه دستكاري ها را كه هم به پوست سر و هم به بدن آسيب مي رساند كنار بگذاريد و تا حد امكان براي شستشو سر و يا براي هر گونه معالجه و مراقبت از مو (شستشو با روغن) يا بعد از شامپو زدن(ماساژ با لوسيون) از روش هاي طبيعي استفاده كنيد.البته ضمادها را نيز كه داراي آثار بسيار سودمندي در اين مورد است، نبايد فراموش كرد.

شكنندگي موها:
اين مشكل كه روز به روز وسعت بيشتري مي يابد، معمولا افرادي را كه زياد موهاي خود را دستكاري مي كنند مبتلا مي سازد.در اين حالت موها شكننده شده و تقريبا در فاصله يك سانتي متري پوست سر مي شكند. در اين مورد نيز عامل ايجاد كننده شكنندگي همان موارد قبلي است: استفاده از مواد شيميايي و دستكاري بيش از حد موها(چه از نظر حرارتي و چه از نظر مكانيكي).
معالجه موهاي شكننده، تقريباً شامل همان مواردي است كه در رابطه با مو خوره مطرح شد.تنها تفاوت موجود اين است كه قبل از هر كاري بايستي موها را تا حد امكان كوتاه كرد. در حالي كه در مورد موهاي مبتلا به موخوره كافي ايست نوك آنها كوتاه شود.
بيماري مرواريد:
اين بيماري، شامل متورم شدن مو در يك يا چند نقطه از آن مي باشد.و چون حالت آن شبيه به دانه هاي خيلي ريز مرواريد مي باشد، به آن بيماري مرواريد مي گويند.ظهور اين نقاط تورمي، نشانگر ضعف مو در اين نقاط است و منجر به پارگي و شكسته شدن مو در اين ناحيه مي گردد.عامل اصلي، استفاده از شوك هاي حرارتي نظير خشك كردن مو با حرارت زياد، استفاده بيش از حد از وسايل فر زدن و يا صاف كردن مو و غيره است كه ايجاد حرارت مي كند.
اين مشكل را مي توان با استفاده از روش شستشو با روغن كه به دفعات انجام مي گيرد معالجه كرد.

كندن موي سر:
بيماري كندن موي سر كه از نظر علمي تيريكو تيلومني ناميده مي شود، خيلي هم كمياب نيست و عواقب ناراحت كننده اي خصوصاً از نظر زيبايي بر جاي مي گذارد(به ويژه از نظر رواني، در صورتي كه بزرگسالان به آن دچار شوند). دراكثر اوقات، كودكان هم به اين مشكل مبتلا مي گردند.اين عمل بيمارگونه، هنگامي كه شخص دراز كشيده قبل از خواب)، در طول روز و يا حتي در هنگام خواب اتفاق مي افتد.نكته اساسي اين است كه كشيدن و كندن موچه به صورت خودآگاه و يا ناخود آگاه(كه نتيجه هر دو يكسان است)، هميشه در يك نقطه از سر انجام مي شود.اين مساله از نظر زيبايي،نتايج اسفباري دارد زيرا اين قسمت از پوست، به تدريج موي خود را از دست مي دهد.
معالجه اين مشكل اسان است: موهاي كودكي را كه به اين بيماري دچار شده تا حد امكان كوتاه كنيد.مي توان دستكش هاي بدون انگشت را نيز به دست او كرد.البته من فكر مي كنم اين راه حل موقتي است و بهترين راه ، مراجعه به پزشك متخصص اختلالات رفتاري(روان شناس) است.
بعضي از افراد كه به اين مشكل مبتلا مي شوند، موهاي خود را نمي كشند بلكه اين كار را با ابروهاي خود انجام مي دهند.در اينجا نيز مشكل به همان اندازه است زيرا آنها هميشه يك قسمت مشخص ابرو را مي كشند.


برچسب: ، انواع بيماري پوست و مو، بيماري پوست، درمان بيماري هاي پوستي، درمانهاي طبيعي براي بيماري هاي پوستي، سلامت پوست ومو،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۵۴:۱۲ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :